zab

HÁNTOLT

ZAB

FŐZŐTASAKBAN

A zab (avena sativa) leginkább takarmánynövényként felhasznált gabona, de egyre növekszik élelmiszeripari felhasználása például reggeliző pelyhek vagy pékáruk formájában.
A zabnak körülbelül ötven faja ismert, ezek közül több Magyarországon is honos. Termesztésére leginkább a hűvösebb, mérsékelt éghajlatú országok alkalmasak. A legnagyobb mennyiségben Észak-Amerikában és Oroszországban termesztik.
A gabonák esetében, így a zabnál is fontos, hogy friss, egészséges és tiszta legyen. Érdemesebb a jobb minőségű terméket választani. Az Életfa Élelem Kft. garantálja termékeinél a megfelelő minőséget.
A zab esetében az áztatás mellett az aszalás is alkalmazható, mint előkészítő művelet, sőt pirítással is csökkenthetjük a főzési időt. A zab főzéséhez körülbelül másfélszeres főzővíz szükséges.
A zabhoz a lestyán, édeskömény és a borsikafű különösen illik.

​​

A kedvező élettani hatásainak köszönhetően egyre nagyobb szerepet tölt be az emberi táplálkozásban.
Emberi fogyasztásra zablisztet, zabdarát és zabpelyhet is állítanak elő belőle. Különböző formákban széleskörűen felhasználható és számtalan módon fogyasztható.
A zab népszerűségének növekedéséhez nagyban hozzájárul a rendkívül kedvező tápanyagösszetétele.

 

Víz

Nyers fehérje

Nyers zsír

Rost

Hamu

Emészthető fehérje

Keményítő

13

10-12

4-6

11-12

3,2

7,9

55,5

A zab általános összetétele g / 100 g

A zab fogyasztásának számos jótékony élettani hatása van, melyek főként a rosttartalmának köszönhetőek.
A zab kiváló vízoldékony élelmi rostforrás, béta-glükán tartalommal rendelkezik. Ezek a rosttok csökkentik a koleszterin felszívódását az emésztőrendszerből, így a vér koleszterinszintjét mérséklik.
A magas rosttartalmánál fogva a zab telítőértéke kiemelkedő, így megkönnyíti az esetlegesen alacsonyabb energiatartalmú diéta betartását, ezzel segítve az ideális testsúly elérését.
A rostok lassítják az egyszerű cukrok felszívódását, mivel a zab magas rosttartalommal rendelkezik, a fogyasztását követően lassabban emelkedik meg a vércukorszint. Kedvező glikémiás indexének köszönhetően cukorbetegek, inzulinrezisztensek, súlyfelesleggel küzdők étrendjébe is kiválóan beilleszthető.
Sok élelmi rost fogyasztásával nagy mértékben támogathatjuk a bélrendszerünkben elő jótékony baktériumokat. Az egészséges bélflóra pedig az immunrendszer fontos része. A zab egy kiegyensúlyozott, változatos étrend részeként segíthet szervezetünk védekezőképességének a támogatásában.
A zabrost növeli a széklet tömegét, ezért székrekedéssel küzdők számára különösen ajánlott a rendszeres fogyasztása.

A zab fogyasztásának egyéb előnyei:
A zab zsírsav összetétele meglehetősen kedvező, telítetlen zsírsavakban gazdag. Egyszerre van jelen a zabban az egyszeresen telítetlen olajsav, és a többszörösen telítetlen linolsav. A linolsav, ismertebb nevén omega-6 zsírsav esszenciális, a szervezet nem képes előállítani, így megfelelő élelmiszerek fogyasztásával kell biztosítanunk a bevitelét. A zab kedvező zsírsav összetétele szintén jótékonyan hat a vérzsírértékekre.
A zab lecintin tartalma is említésre méltó.
A zab zsiradék és energiatartalma a legmagasabb a gabonafélék között, így sportolók és nehéz fizikai munkát végzők számára is tápláló.
A zab kiemelkedik a magasabb fehérje tartalmával is. Nagyobb lizin és metionin és treonin tartalom jellemző a fehérjéinek az összetételére. Vegánok számára kiváló növényi fehérjeforrás, különösen hüvelyesekkel kombinálva.
A zab antioxidánsokban gazdag, melyek szerepet játszanak a szervezetünket érő oxidatív stresszel szembeni védekezésben.
A zab E és B vitamin tartalma egyaránt számottevő.
A zab foszfor, vas és folsav tartalommal is rendelkezik. A foszfor részt vesz a normál csontozat és fogazat fenntartásában.
A globolinokhoz tartazó avenalin a zab jellegzetes fehérjéje. Sikérképző fehérjét, avenint tartalmaz, így lisztértzékenyek alapvetően nem fogyaszthatják, bár egyes cöeliákiás betegeknek a zab fogyasztása nem okoz panaszt.

Sári Daniella
Dietetikus
Okleveles Élelmiszermérnök