kuszkusz

KUSZKUSZ

A kuszkusz Észak-Afrikából származik, berber eredetű élelmiszer. A kuszkusz az arab konyhának szintén kedvelt alapanyaga. Népszerűsége az utóbbi években Magyarországon is megnőtt, melynek hátterében a globalizáció mellett a kuszkusz sokoldalú felhasználhatósága és rövid elkészítési ideje áll.

A kuszkusz durumbúzadarából és lisztből készül, a két alapanyag összegyúrásával állítják elő, melyet egy előgőzölés követ.

Nincs intenzív íze, ami lehetővé teszi a széleskörű felhasználhatóságát. Elkészíthető sós és édes változatban is. Egytálételek alapját szintén adhatja, de köretként is szinte bármi mellé illik. Mivel elég semleges az íze, érdemes fűszerezni, viszont gyakorlatilag bármilyen fűszer illik hozzá. Édesen készítve desszertként is fogyasztható.

A kuszkusz legnagyobb előnye, hogy pár perc alatt elkészíthető, ezért érdemes mindig tartani otthon, arra az esetre, ha nincs időnk nekiállni hosszas főzésekhez és bonyolult fogásokhoz. Bárki el tudja készíteni, hiszen csak forralt vízre és egy fedővel rendelkező edényre van szükség. Forró vízzel öntsük fel a kuszkuszt úgy, hogy a víz ellepje, majd tegyük rá a fedőt, és addig pihentessük, amíg felszívja a vizet. Ezután ízlés szerint fűszerezhetjük, akár hidegen sajtolt növényi olajjal is átforgathatjuk, például olívaolajjal ízletes.

A kuszkuszt hagyományosan főzve vagy párolva is elkészíthetjük, ahogy más gabonákat, ebben az esetben nagyon rövid főzési időt igényel.

A kuszkusz az áztatás után meg lehet pirítani, így kissé ropogósabb lesz.

A kuszkusz tészta helyett levesbetétként is kiváló, híg levesekhez illik inkább, például egy húslevesbe megfelelő.

A kuszkuszt az arab gasztronómiában jellemzően ragu felett gőzben főzik meg, így átveszi annak ízét.

Ha az arab konyhát nem kedveljük, akkor sem kell elvetnünk a kuszkusz fogyasztását, hiszen a hagyományos magyar ételekhez is kiválóan illik. Pörköltekhez, szaftos ragukhoz kitűnő választás.

Ha desszertként készítjük a kuszkuszt, akkor sem feltétlenül kell megfőzni. Forraljunk fel tejet, édesítsük és ízesítsük ízlés szerint például fahéjjal vagy citrommal, majd öntsük fel vele a kuszkuszt. Fedjük le, majd miután felszívta a tejet, tehetünk hozzá gyümölcsöket frissen vagy aszalva, esetleg lekvárt. Dióval, mogyoróval vagy mandula hozzáadásával növelhetjük a tápértékét. Ez a tápláló desszert akár egy édes reggeliként is megállja a helyét.

  • A kuszkusz értékes a karotintartalma miatt, amely antioxidáns hatású. A karotinnak szerepe lehet a bőr védelmében, segíthet elkerülni a napsugárzás hatására kialakuló pigmentfoltokat.
  • A karotin az A-vitamin előanyaga. Az A-vitaminnak számos élettani szerepe van, többek között:
    • részt vesz a normál vasanyagcserében
    • hozzájárul a nyálkahártyák normál állapotának a fenntartásához
    • hozzájárul a bőr normál állapotának a fenntartásához
    • hozzájárul a normál látáshoz
    • hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez
    • szerepet játszik a sejtek differenciálódásában.
  • A kuszkusz glikémiás indexe viszonylag alacsony, ezért egy jó lassan felszívódó szénhidrátforrás.
  • A kuszkusz az idősek számára is könnyen rágható, így változatosabbá teheti az étrendjüket.
  • A kuszkuszt semleges íze miatt gyerekek is szívesen elfogyasztják.
  • A kuszkusz a tarhonya kiváló, gyorsabban elkészíthető alternatívája lehet tojásérzékenyek számára is.
  • A kuszkusz könnyen emészthető, edzések előtt is fogyasztható.
  • Leveseket vagy salátákat dúsíthatunk vele, ha a nagyobb energiatartalom a cél.
  • A kuszkusz beilleszthető az alacsony energiatartalmú étrendekbe is.
  • Ha nem áll rendelkezésünkre elegendő idő a főzésre, akkor gyorsételek és snackek helyett a kuszkusz jobb választás lehet.