Kevesebb hús, több gabona

2021-02-04 Off By Eletfa Elelem

A növényi alapú táplálkozással csökkenthetjük az ökológiai lábnyomunkat, ezért mindig vannak újabb és újabb törekvések a vegán táplálkozás népszerűsítésére. Ilyen volt januárban a veganuár, amely arról szólt, hogy januárban egy hónapon keresztül vegán táplálkozást folytassunk. Az állati eredetű élelmiszerek kiiktatásával csökkenthetjük az ökölógiai lábnyomunkat. Azok között akik 30 napig kipróbálják ezt az étrendet, lesznek olyanok, akik véglegesen áttérnek a vegán táplálkozásra.

Akiknek nem sikerült tartani a 30 napig a kizárólag növényi eredetű élelmiszereket tartalmazó étrendet, azoknak sem érdemes keseregniük.

A vegán étrend összeállítása szakértelmet és nagyfokú körültekintést igényel, hiszen egy nem megfelelően összeállított növényi étrend hiánybetegségek kialakulásához vezethet. Csak növényi eredetű élelmiszerekkel nehéz biztosítani a szervezetünk számára az összes esszenciális aminosavnak, a vitaminoknak és a nyomelemeknek a napi szükséges bevitelét.

Már azzal sokat tehetünk a környezetünkért, ha mérsékeljük a húsfogyasztásunkat, így még a hiánybetegségektől sem kell tartanunk.

A húsfogyasztásunk csökkentésére jó megoldás a fasírtok fogyasztása. A hagyományos kenyér felhasználásával készült fasírtok helyett inkább a főtt gabonák felhasználásával készült faasírtokat ajánlom. Kiválóan alkalmazható a bulgur, a hajdina, a köles, a quinoa és a zab is.

A fasírtokból akár teljesen kihagyhatjuk a húst, és helyettesíthetjük szójával vagy különféle zöldségekkel. Ízletes például a sárgarépával, a zellerrel vagy a spenóttal készült zöldségfasírt is.

Azzal sincs probléma, ha darálthúst is teszünk a fasírtba, hiszen még így is kevesebb húst fogyasztunk el, mintha megennénk egy egész hússzeletet.

Az előfőzött gabonát gyúrjuk össze a darált hússal, a szójával vagy a zöldségekkel, tegyünk hozzá egész tojást és ízlés szerint fűszerezzük be. Formázzuk meg, majd zárt térben sütőpapíron süssük meg.

A fasírtok legnagyobb előnye amellett, hogy segítségével mérsékelhetjük a húsfogyasztásunkat, hogy számtalan alapanyagból rendkívül változatosan elkészíthetjük, így biztosan nem unjuk meg őket.

Sári Daniella

Dietetikus

Okleveles élelmiszermérnök