Újévi életmódváltás gabonákkal II.

2021-01-06 Off By Eletfa Elelem

A gabonák magas energiatartalmuknak köszönhetően kiváló energiaforrások.

A teljes kiőrlésű gabonák emellett magas rosttartalommal rendelkeznek. A rostok egyik fontos szerepe a telítőérték, az elfogyasztásuk után még hosszú ideig jóllakottság érzetet biztosítanak. A rosttartalmuknak köszönhetően a gabonák glikémiás indexe alacsony. Fogyni vágyóknak a rostdús gabonák sokat segíthetnek a gyakori éhségérzet kiküszöbölésében. Az élelmi rostok másik fontos szerepe az egészséges bélmozgás fenntartása. A megfelelő rostbevitel ezentúl csökkentheti szív-és érrendszeri megbetegedések és a vastagbélrák kockázatát. A zab béta-glükánt tartalmaz, ami hozzájárul a vér normál koleszterinszintjének fenntartásához.

Egyes gabonák fehérjében is gazdagok, ide tartozik a tönkölybúza és a quinoa. Mivel növényi fehérjeforrásokról van szó, ezért nem tartalmazzák az összes esszenciális aminosavat, érdemes más növényi fehérjeforrásokkal kombinálni őket, ha nem fogyasztunk állati eredetű élelmiszereket. A köles kéntartalmú aminosavakban, a quinoa lizinben gazdagabb.

A gabonák zsírtartalma általánosságban alacsony, kivéve a zab esetében, a zab zsírsavösszetétele igen kedvező.

A gabonák számos értékes vitamin és nyomelem forrásai. Mivel a különböző gabonák más tápanyagokat tartalmaznak nagyobb mennyiségben, ezért érdemes hangsúlyt fektetni a változatosságra.

 

  • B vitaminokban leginkább a köles, a tönkőlybúza és a hajdina gazdag.
  • E vitamintartalma a hajdinának és a tönkőlybúzának számottevő.
  • Folsavban a bulgur és a kuszkusz gazdagabb.
  • Rutintartalma miatt a hajdinát érdemes fogyasztani.
  • Magnéziumtartalma a kölesnek, a bulgurnak, a hajdinának és a quinoának magasabb.
  • Káliumban szintén a köles, a bulgur, a hajdina és a quinona bővelkedik.
  • Kalciumtartalom tekintetében a bulgur, a hajdina és a quinoa emelkedik ki.
  • Cinkben a köles gazdagabb.
  • Mangántartalma a kölesnek számottevő.
  • Vasból a bulgur és a quinoa tartalmaz többet.

 

Sári Daniella

Dietetikus

Okleveles Élelmiszermérnök