Újévi életmódváltás gabonákkal I.

2021-01-06 Off By Eletfa Elelem

A január az újévi fogadalmak, az elhatározások időszaka. Ez sokaknál magába foglalja az életmódváltást is. Az utóbbi hónapokban különösen előtérbe került a tudatos táplálkozás és az immunrendszer támogatása, így várhatóan az életmódváltással kapcsolatos fogadalmak idén sem fognak elmaradni. Sajnos általános probléma, hogy a gyakorlati megvalósításig már kevesen jutnak el. De miért olyan nehéz kivitelezni az egészségesebb életmódot? Legtöbben valójában ott akadnak el, hogy nem tudják, hogyan kezdjenek neki, vagy éppen túl sok változtatást akarnak egyszerre véghezvinni.

Talán a legfontosabb, hogy nem kell egyik napról a másikra minden ételalapanyagot lecserélni, és felállítani egy teljesen új napirendet. Akik ezt teszik általában már az első napokban feladják a terveiket, és visszatérnek régi ételeikhez és szokásaikhoz. Ezzel szemben ha lépésről lépésre haladunk, nem fogunk pánikba esni attól, hogy hirtelen minden megváltozott.

A cél az, hogy az éhségünket ne ,,üres kalóriákkal” csillapítsuk, hanem amellett, hogy ellátjuk a szervezetünket energiával, értékes tápanyagokat is biztosítsunk számára. Ha tápanyagokról van szó, kevesen gondolnak a köret szerepére, pedig a különböző gabonák variálásával számos vitaminhoz és nyomelemhez hozzájuthatunk, nem is beszélve az élelmirostokról. Már az is sokat jelent, hogy a hagyományos tésztaköretet mondjuk kuszkuszra cseréljük, hogy fehérrizs helyett quinoát tálalunk a hús mellé.

Az alapanyagok mellett az elkészítési mód, a konyhatechnológiai eljárások megfelelő megválasztása sem elhanyagolható. A bő zsírban sütés helyett válasszuk a zárt térben, sütőben sütést, esetleg a serpenyőben való kevés zsiradékon sütést. A főzés vagy párolás szintén jó alternatíva lehet. Erre azért fontos odafigyelni, mert rengeteg fölösleges kalóriától megkímélhetjük a szervezetünket, ha nem szívja magába az étel az olajat. Ráadásul a sütés során számos káros anyag keletkezhet.

Ami a testmozgást illeti, nem szükséges január elsején rögtön lefutni egy félmaratont. Kezdetben napi fél óra séta beiktatása is éppen elegendő ahhoz, hogy megnöveljük az elégetett kalória mennyiségét, fokozzunk a keringésünket, és kicsit átmozgassuk magunkat. Fokozatosan növelhetjük a távot és a tempót. Ne legyünk türelmetlenek, így mire eljutunk a hosszabbtávú futásokhoz, már nem fogja felkészületlenül érni a testünket a terhelés. Ha minőségi ételeket fogyasztunk a fizikai erőnlétünk és az állóképességünk is jobb lesz.

Sári Daniella

Dietetikus

Okleveles élelmiszermérnök