Az immunrendszer támogatása az ünnepek alatt

2020-12-17 Off By Eletfa Elelem

A téli vírusos és megfázásos időszakban az ünnepek közeledtével sem szabad megfeledkeznünk az immunrendszerünk támogatásáról.

Az immunrendszer támogatásához hozzá tartozik a rendszeres testmozgás, az egészségünk megőrzése szempontjából kedvezőbb a szabadban végzett sportolás. A téli hideg, borus, csapadékos időszakban jellemzően nehezebben indulunk el otthonról, így a mozgás is háttérbe szorul. Fontos azonban szem előtt tartanunk, hogy testünknek ilyenkor is úgyanúgy szüksége van az edzésre, mint a tavaszi napsütéses időszakban. Megfelelő öltözetben érdemes ilyenkor is elindulnunk egy kiadós gyaloglásra vagy kocogásra. A túl intenzív sportolás viszont már megterhelő lehet az immunrendszerünk számára.

Az ünnepi készülődés, vásárlásiláz, nagytakarítás rengeteg stesszel jár együtt, ilyenkor a kortizolszintünk megemelkedik, ami elnyomja az immunrendszer reakcióját. Ezért ilyenkor is meg kell találnunk a megfelelő kikapcsolódási lehetőségeket. Kiváló feszültséglevezetési módszer, ha elmegyünk futni munka után, vagy csak egyszerűen gyalog megyünk haza a munkahelyről. Legjobb, ha nem aggódunk sokat a karácsonyi menüsoron, hanem az egyszerűbb, de mégis egészséges ételek mellett döntünk. A főzésre kész gabonák ehhez kiváló alapanyagok.

A kellő mennyiségű és minőségű alvás is részét képezi az immunrendszerünk támogatásának, hiszen az alvás során regenerálódik a szervezetünk. Rossz alvóknál sokat segíthetnek az esti rutinok, a sresszoldó technikák, és a szabadban végzett testmozgás, persze semmiképp sem közvetlenül lefekvés előtt. A vacsora már mindenképpen könnyen emészthető és alacsony zsírtartalmú legyen. Jó példa erre egy könnyű köleskása vagy quinoakása.

Ezekkel a praktikákkal már sokat teszünk egészségünk megőrzéséért az ünnepi időszakban, de kulcs a változatos kiegyensúlyozott étrend. A változatosság azért lényeges, mert minden egyes élelmiszer más fontos nyomelemeket és vitaminokat tartalmaz. Így van ez a gabonafélék esetében is. Egyoldalú táplálkozás esetén könnyen felléphetnek hiányállapotok. A mértékletesség azért fontos, mert túl nagy mennyiségben még a legegészségesebbnek tartott élelmiszerek is terhelhetik a szervezetünket.

A vitaminok és nyomelemek fontossága egyre inkább beketrül a köztudatba, ezzel szemben az élelmi rostok szerepéről sokan megfeledkeznek. Az egészséges bélflóra fenntartásához viszont szükség van az élelmi rostokra. A teljes kiőrlésű gabonák kiváló rostforrások.

Sári Daniella

Dietetikus

Okleveles élelmiszermérnök