Ha tavasz akkor méregtelenítés? II.

2020-03-02 Off By Eletfa Elelem

A tavaszi méregtelenítő kúrákba gyakran a télen felhalmozott súlyfelesleg leadásának a reményében kezdenek bele az emberek. Valójában ezek a kúrák korántsem alkalmasak az egészséges testsúly elérésére.
A drasztikus energiamegvonás pár napnál tovább nem tartható, hiszen hosszútávon hiánybetegségek alakulhatnak ki. Ebben a pár napban is kórházi körülményekre, és folyamatos monitorozásra lenne szükség. Ennyi idő alatt viszont nem érhető el jelentős fogyás, ha mégis, az elért testsúly nem lesz hosszútávon tartható. A gyors fogyás esetén a testzsírszázalékunk nem csökken jelentősen, ilyenkor nagy mértékben az izmokból történik a súlyvesztés. Az izom nehezebb, mint a zsír, ezért a mérlegre állva eredményesnek tűnhetnek az erőfeszítések. Ha azonban csökken az izomtömegünk, akkor az alapanyagcserénk is, tehát még tovább kellene csökkenteni az energiabevitelünket a további súlyvesztéshez. Valójában hetente csupán körülbelül 0,5 kg fogyás elérhető jelentős izomtömegvesztés nélkül, így kerülhetjük el az úgynevezett jojó-effektust. Persze a visszahízás elkerülése végett fontos a testmozgás beiktatása is. Itt szintén hangsúlyt kell kapnia a fokozatosságnak, hiszen nagy súlyfeleslegnél az ízületeken hatalmas terhelés van, ezért kezdetben csak kíméletes mozgásformák jöhetnek szóba.
A megoldás tehát nem egy tavaszi kúra, hanem egy hosszú, lassú folyamat, és egy életre szóló életmódváltás.
Minden tavasszal találkozhatunk valami új csodadiétával, amire azért van szükség, mert az előző évi divatdiéták mind kudarcot vallottak. Ezek az étrendek jellemzően nagyon egyoldaldalúak, és rendszerint valamilyen alapélelmiszert okolnak a hízásért, ezért kizárják az étrendből. Az utóbbi években a gabonák is tiltólistákra kerültek, melyek az egészséges étrend alapját kellene, hogy képezzék. Egy alapélelmiszer hosszútávon nem lehet kizárni, így megint ott tartunk, hogy csak egy rövidtávú kúráról van szó, amitől nem lehet nagy sikereket várni.
A gabonák esetében azonban nem mindegy, hogy mit és milyen formában fogyasztunk. A cukros linzer, vagy az ,,üres kalóriákban” bővelkedő grízes tészta tényleg nem azok a gabonaalapú élelmiszerek, melyeknek ajánlott a rendszeres fogyasztása. Ellenben a főtt köles, a quinoa, a hajdina vagy éppen a zab napi rendszerességgel is lelkiismeretfurdalás nélkül fogyasztható, még akkor is, ha a fogyás a cél. Persze nincs olyan jótékony hatású élelmiszer, amely nagy mennyiségben ne lenne káros az egészségre, a hangsúly mindig a mértékletességen van. Az Életfa Élelem termékeinél egy főzőtasak két adagot tartalmaz, amit fogyni vágyóknak érdemes több részre elosztani. A köret másik fele pedig legyen valamilyen friss saláta, vagy pároltzöldség.

Sári Daniella
Dietetikus
Okleveles élelmiszermérnök