Hogyan maradjunk formában az ünnepek alatt? I.

2020-01-22 Off By Eletfa Elelem

Az ünnepek alatt sokan hajlamosak magukat elengedni, ha evésről van szó, a sűrű családi programok mellett testmozgást pedig nehéz beiktatni. Ennek köszönhetően a karácsony sokaknál nem kívánt súlygyarapodással jár együtt, amit persze bűntudat is kísér. De mit tehetünk, amikor egymást követik a közös étkezések, és a főétkezések között is mindig valamilyen süteménybe botlunk? Hogyan kerüljük el az ,,újévi vezeklést”?
A mértékletességre ilyenkor is figyelnünk kellene, hiszen egy bizonyos mennyiség felett már minden egészségtelen. Ne akkor hagyjuk abba az evést, ha már úgy érezzük, nem fér belénk több, hanem próbáljuk hamarabb meghúzni a határt. Ha mi magunk vagyunk a vendéglátók, akkor inkább a kisebb méretű tányérokat vegyük elő. Egyszer szedjük tele a tányért, akkor se púposra, és ne töltsük után többször. Ha mindig csak egy kicsit szedünk, észre sem vesszük, hogy valójában a tervezettnél sokkal többet ettünk.
Ne akarjunk a bőség zavarában egyszerre mindent megkóstolni. Süteményt vagy egyéb desszertet a főétkezés részeként, annak végén fogyasszunk, amikor már jóllaktunk. A süteményeket minél kisebb szeletekre vágjuk fel, úgyis több fajtát fogunk megkóstolni. Figyeljünk arra, ha például három féle süteményből eszünk, mindenből csak annyit szedjünk ki, hogy összesen adjon csak ki egy egész normál méretű szeletet. A főétkezések között igyunk bőségesen vizet, ilyenkor már ne nassoljunk. Ne együnk már akkor, amikor csak a szemünk kívánja.
Természetesen az sem minegy, hogy milyen alapanyagokból és hogyan készült a menü. Ha a zsírszegény sütési eljárásokat részesítsük előnyben, elkerülhetjük a sütési zsiradékból származó fölösleges többletenergiabevitelt. Válasszunk minőségi, kevésbé feldolgozott alapanyagokat.
A különböző gabonák a karácsonyi menü alapjának is kiválóan megfelelnek. Magas rosttartalmuknak köszönhetően egyes gabonafélék kiváló telítőértékkel rendelkeznek, így az ezekkel készült ételekből sokkal kevesebb elegendő ahhoz, hogy jóllakjunk.
A rostdúsabb gabonák glikémiás indexe kedvezőbb, ezért nem okoznak hirtelen vércukorszint emelkedést, amit jellemzően vércukorszint leesés követ. Az alacsony vércukorszint pedig jellegzetes szénhidrátéhséggel jár együtt. Ilyenkor tipikusan az édességeket kívánjuk, és csak akkor eszmélünk fel, amikor már egy tálca süteményt elfogyasztottunk. Ezeket a falásrohamok elkerülhetjük, ha a hagyományos karácsonyi ételeknek a rostdúsabb változatát tesszük az ünnepi asztalra.
Kerüljük a rántásos leveseket, inkább ilyenkor, amikor úgyis több fogás van, a kisebb energiatartalmú híg leveseket fogyasszuk.
Édesítéshez cukor helyett energiamentes édesítőszereket használjunk, azok közül pedig a hőstabilakat alkalmazzuk. Így szintén sokat csökkenhetünk a karácsonyi energiabevitelünkön.
Próbáljunk minél korábbra tenni a vacsora időpontját, az ünnepek alakalmával se együnk későn lefekvés előtt, főleg nehéz ételeket.
Biztosítsunk időt a mozgásra, akár keljünk korábban a reggeli edzés kedvéért. Ha mást nem legalább gyalogoljunk, ezzel még a dugók okozta stressztől is megkíméljük magunkat.

Sári Daniella
Dietetikus
Okleveles élelmiszermérnök