Iskolakezdés gabonákkal

2019-09-02 Off By Eletfa Elelem

A szeptember beköszöntével ismét egy új tanévnek nézünk elébe. Az iskolaszezon kezdetével megint szembe kell néznünk a reggeli rohanással, és a mindig felmerülő kérdéssel, hogy idő hiányában hogyan tehetünk mégis megfelelő reggelit a gyerekek elé, hogy a szükséges tápanyagokkal ellátva üljenek be az iskolapadba.
Egy jó reggeli tartalmaz teljes értékű fehérjét, ami állati eredetű fehérjét jelent. Ez egy fejlődő szervezet számára különösen fontos. Teljes értékű fehérjeforrások a húsok és a húskészítmények, a tehéntej és a tejtermékek, de a tojás is. Egy tejjel vagy joghurttal készült kása ennek a kitételnek már tökéletesen eleget tesz.
Akkor egészséges a reggeli, ha gyümölcsöt vagy zöldséget is fogyasztunk mellé. Szeptemberben még könnyen megoldható, hogy a felhasznált gyümölcs vagy zöldség friss legyen, amely így magasabb antioxidáns tartalmú. Egy kása gyümölcsökkel tehető leginkább finommá és változatossá, hiszen gyümölcsök széles skálája áll rendelkezésre. Ősszel legjobb, ha idényjellegű almát, körtét, szilvát választunk, melyek egyaránt élvezhetővé teszik a gyerekek számára is a reggelit.
A harmadik lényeges kritérium, hogy rostdús gabona is legyen a reggeliben. Ez köles, hajdina, zab vagy éppen bulgur is lehet. Ha kevés idő áll rendelkezésre a rohanó reggelen, akkor a főzési idő előáztatással csökkenthető. A gabonakása este akár előre is elkészíthető, így rengeteg időt megtakaríthatunk, még az újramelegítés sem feltétlenül szükséges, mivel legtöbb kása hidegen is fogyasztható.
A változatosság kedvéért a gyümölcsök variálása mellett időnként zöldségeket is beiktathatunk. A főtt sárgarépa vagy az elősütött sütőtök szintén a kásához adható, így egy igazán különleges, karotinban gazdag reggelit kapunk. A karotin kiváló antioxidáns, védi a szervezetet a szabadgyökök káros hatásaitól.
Fűszerekkel is sokat tehetünk azért, hogy a reggeli kása ne váljon unalmassá. Az almával és a körtével például a fahéj és a szegfűszeg különösen összhangban van.
Olajos magvakkal hozzáadásával növelhetjük a kása fehérjetartalmát, rosttartalmát, és esszenciális-zsírsav tartalmát is, melyek hozzásegítenek a jobb iskolai teljesítményhez.
Ha a kész kasához egy kevés túrót vagy joghurtot keverünk, az különösen üdítő lesz.
Nem utolsó sorban a reggeli kása változatossága a gabonák variálásával is elérhető. Az élvezeti érték mellett, ez a tápanyagbevitel szempontjából is előnyös, hiszen a különböző gabonafélékben más és más vitaminok és nyomelemek dominálnak.
A reggeli maradék egy műanyag dobozba könnyen elcsomagolható uzsonnára vagy tízóraira, így a kisétkezések problémája is megoldott. Ráadásul a gabonakása hidegen is finom lesz.
Természetesen ezek a kásák nemcsak a gyerekek számára jelentik a tökéletes reggelit.

Sári Daniella
Dietetikus
Okleveles élelmiszermérnök