Miért fogyasszanak a férfiak gabonákat? II.

2019-07-25 Off By Eletfa Elelem

Gyakran előfordul férfiak esetében, hogy a magasabb energiafelhasználásra és a megerőltető fizikai munkára hivatkozva táplálkoznak helytelenül. Extrém energiaszükséglet esetén sem a fehérkenyér és a zsírdús húskészítmények jelentik az optimális választást. Tévhit, hogy nagymértékű fizikai aktivatás esetén bármit lehet enni, hiszen ilyenkor is fontos a tápanyagok megfelelő aránya és a bevitt élelmiszerek minősége. Ha a szervezet jobban igénybe van véve, még inkább oda kell figyelni arra, hogy magas tápértékű, ásványi anyagokban és vitaminokban gazdag ételeket fogyasszunk.
Nehéz fizikai munkát végzők, sportolók vagy éppen fokozott szellemi megterhelésnek kitett férfiaknak különösen ajánlott a megfelelően megválasztott és elkészített gabonák fogyasztása a mindennapi étrend részeként.
A gabonák szénhidráttartalma a szellemi- és a fizikai munka elvégzéséhez egyaránt biztosítja a megfelelő energiát. Kedvező zsírsavösszetételük szintén hozzájárul a kívánt teljesítmény eléréséhez. A teljes kiőrlésű gabonák rosttartalmuknál fogva hosszú időre telítettségérzetet adnak, tehát nagyot téved, aki azt hiszi, hogy nem lehet velük jóllakni. Egyes gabonáknak, mint például a tönkölybúza és a quinoa magasabb a fehérjetartalmuk, ezért fizikai munkát végzőknek ajánlott gyakrabban beiktatni az étrendjükbe. A gabonák B1, B2 és B6 vitaminokban gazdagok, melyek hozzájárulnak a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez, valamint részt vesznek a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokban. Ezen vitaminok a kölesben nagyobb mennyiségben vannak jelen, ezért ha nagyobb teherbírásra van szükség érdemes például köretként kölest fogyasztani. A gabonák kiváló kálium- és magnéziumforrások, amelyek hozzájárulnak az idegrendszer megfelelő működéséhez és a normál izomműködéshez. Így segítenek megbirkózni mind a szellemi, mind pedig a fizikai megterhelésekkel. A magnézium emellett szintén hozzájárul a fáradtság és a kifáradás csökkentéséhez, és részt vesz a normál energiatermelő anyagcsere-folyamatokban. A káliumnak pedig a normál vérnyomás fenntartásában van még jelentősége. A férfiak több mint 35%-a magas vérnyomással küzd, ez a szám évről évre folyamatosan nő.
Jó hír, hogy nem kell gyakorlat szakácsnak lenni, ahhoz, hogy ízletes gabonákkal készült ételeket tegyünk az asztalra. A főzőtasakos kiszerelések egyszerűen tasakkal együtt vízben főzhetőek, előzetes mosás esetleg áztatást követően. Kezdetben elég köretként beiktatni az étrendbe, később szinte bármilyen étel alapanyagaként felhasználhatóak. További előnyük, hogy elkészítésük meglehetősen rövid időt vesz igénybe, tehát még a legelfoglaltabbaknak életvitelébe is beilleszthetőek.

Sári Daniella
Dietetikus