Mit nyerünk, ha a hajdinát választjuk?

2018-12-04 Off By Eletfa Elelem

Előzőleg adtam pár tippet a hajdina felhasználására a karácsonyi ételsorban, most pedig kifejtem, hogy ezekkel az apró változtatásokkal, hogyan javítunk a tápanyagbevitelünkön.

Nehezen szánjuk rá magunkat, hogy megreformáljunk egy jól bevált receptet, főleg akkor, ha vendégeket várunk. Az egészségünk érdekében viszont érdemes mérlegelnünk. Meglepő, hogy mennyivel egészségesebbé varázsolhatjuk például a töltött káposztát, ha a rizs helyett hajdiát használunk, ízben pedig szinte észrevehetetlen a változtatás.

 

Átlagos tápérték (100g) Élelmi rost (g) Kalcium (mg) Magnézium (mg) Kálium (mg) Nátrium (mg)
Rizs (hántolt, fényezett) 1 8 13 110 6
Hajdina 25 324 85 324 4

 

A legszembetűnőbb a rosttartalomban való különbség. Naponta 30-45 g rost bevitele ajánlott egy egészséges felnőtt számára, ezt azonban lehetetlen bevinni, ha mindig ragaszkodunk a jól megszokott fehérrizshez, fehértésztához, és fehérkenyérhez, melyek rostszegény élelmiszerek. Az élelmi rostok segítik a megfelelő bélműködést, emellett hozzájárulnak a vér koleszterin és glükóz szintjének a csökkentéséhez. A rostok növelik a jóllakottságérzést, így segíthetnek az energia bevitelünk csökkentésében, anélkül, hogy éhesen maradnánk. Karácsonykor hajlamosak vagyunk a kelleténél többet enni, ezért ennek kiemelt jelentősége van.

A hajdina ásványi anyagokban rendkívül gazdag, kalcium, magnézium, és kálium tartalma nemcsak a rizshez, hanem legtöbb hagyományos köretünkhöz képest sokkal magasabb. Ezzel szemben a nátrium tartalma meglehetősen alacsony, ami jó hír, mivel az ünnepek alatt általában jelentősen meghaladjuk az ajánlott bevitelt.

A hajdina B1, B2 és E vitamin tartalma szintén kimagasló. Flavonoidokban gazdag, melyek antioxidáns hatásuk révén számos betegség megelőzésében játszhatnak szerepet. A rutin, más néven P-vitamin tartalma miatt is értékes táplálék. A rutin felelős a véredények falának az átjárhatóságáért, ezért érbetegségek esetén fokozottan ajánlott a hajdina fogyasztása.

Sári Daniella

Dietetikus